onsdag 3 april 2013

Påskägg och en vårig sallad



Jag gillar verkligen påsken, det är en helg utan stora krav, våren är på gång och påskbordet bjuder på mycket gott. Ägg verkar vara ett självklart inslag hos de flesta. Förr berodde det förstås på att hönorna började värpa när våren och ljuset kom tillbaka, ändå har äggen fått stanna kvar som en symbol för liv och växtkraft. Nu kan vi äta ägg året runt, men tydligen fördubblas försäljningen under påsken. Även om jag inte äter kött, tycker jag att det skulle vara svårt att utesluta äggen. Jag använder dem ofta när jag bakar och äter dem gärna lättkokta till en sallad som på bilden nedanför. Just den här salladen består av sallad, vårgröna ärtskott, puylinser, små tomater, hyvlad parmesan och ägghalvor - men variationsmöjligheterna är oändliga. Gott, enkelt och ändå matigt tack vare äggen. Har du fått några påskägg?


8 kommentarer:

  1. Men se så fint! Du har ändrat i bloggen :) Jag har inte ändrat till "nya" för min dator börjar gå på högvarv och stänger i värsta fall av sig när jag är inne och skriver i de nya "templates" (använder engelsk version och vet inte vad det heter på sv). Skulle dock vilja ändra för att precis som du fått - bredare rader/mittfält.
    Ja ägg är svårt att helt utesluta. Har precis ätit ett ägg som på din bild fast med stekt sparris,vitlök, hallonvinäger, olivolja och salt.
    Härligt med allt färskt grönt som börjar komma tillbaka igen efter vintern!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fick så mycket problem med min blogg, så jag startade en ny. Det var lättare att börja på nytt. Tyvärr vet jag inte hur jag flyttar över gamla inlägg, nu har jag istället länkat till gamla bloggen i min presentationstext. Kul att du gillar nya utseendet! Ja, nu längtar man efter grönt och fräscht....

      Radera
    2. Nämen är det sant? Det märkte jag inte. Har inte ändrat url i min läsare så jag utgick från att det var samma. Det ska inte vara några problem annars med den gamla, det är ju fortfarande Bloggers blogspot, att bara byta template. Hrm, knepigt att inte det fungerade.

      Radera
    3. Det kan hända att det skulle gått att lösa det hela, men jag blir så stressad när sådant inte fungerar. Sen vore det trist om alla gamla inlägg plötsligt skulle försvinna. Nu fick det bli så här, men det är trist att inte ha arkivet med. Bättre att det fungerar att blogga och skriva recept i alla fall:)

      Radera
  2. Ser väldigt gott och vårfräscht ut! Ägg är en fantastisk grej, och god! Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det härligt med vårkänsla i maten också. Jag äter ju inte kött, men gillar verkligen ägg. Gott, snabbt och nyttigt!

      Radera