måndag 29 april 2013

Plötsligt händer det....

Plötsligt är den efterlängtade våren här med blåsippor i backarna. Den blå färgen lyser extra intensivt mot de vissnade höstlöven som ligger kvar sen förra året. Plötsligt händer det också att jag prövar att laga en maträtt jag inte gjort tidigare. Jag har länge varit lockad att göra dumplings, men inte kommit till skott. En fin bambukorg fanns redan på en hylla i köket och färdiga degplattor i frysen. När jag för ett tag sedan såg att Picki-picki-Tina hade gjort fina dumplings och hon dessutom lotsade mig vidare till ett recept med vegetarisk fyllning var det svårt att backa. Så äntligen blev det ett testkok. Tinas fyllning består av bland annat champinjoner och tofu och receptet finns här. Eftersom jag redan hade tofu som en annan rätt på bordet gjorde jag istället en fyllning med champinjoner, morötter, purjo och kryddor. Det var enkelt och kul att göra kinesiska degknyten och när de ångat klart i bamukorgen smakade de riktigt bra. Fotot blev taget i en hast, eftersom vi ville äta varma dumplings - men nu kommer det inte att dröja länge innan jag gör dem igen. För det mesta vurmar jag för att göra saker från grunden, men här tycker jag att de färdiga degplattorna var väldigt smarta. De innehåller vatten och vetemjöl och inga andra tillsatser - så de kändes helt ok att använda, hade perfekt form och var perfekt tunna. Kom ihåg att doppa de färdiga knytena i lite sojasås - det blir extra gott. Tack Tina!

4 kommentarer:

  1. Det är alltid spännande att testa nya maträtter och nu blev jag sugen på att göra dumplings!
    Ha en skön valborg
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var faktiskt riktigt kul, men jag rekommenderar färdiga degplattor. Ha en fin valborg själv!

      Radera